Mijn lijst met blogs

zondag 26 mei 2013

# Ding 19 Sociale Bibliotheekcatalogi

De aquabrowser kennen we al een paar jaar. Ik vind deze zelf niet zo fijn om mee te werken. De onderwerpcatalogus in Wise vind ik heel incompleet. Veel zoek ik al op in google en kom op die manier vaak bij titels. De muziekweb catalogus werkt fijn. Ik kan hier goed mee overweg en samen met google kom ik zelf eigenlijk (bijna) altijd bij de gezochte titel. De sociale catalogi zoals librarything is een vorm van crowdsourcing. Ik denk dat onze traditionele catalogus, die volgens een vast stramien is opgebouwd, zijn langste tijd heeft gehad. Met belangstelling heb ik het stuk van Jan Klerk gelezen over de toekomst van de bibliotheekcatalogi. Inmiddels zijn we halverwege 2013 en onze catalogus bestaat nog. Wat betreft het toevoegen van comments van gebruikers van de catalogus heb ik al eerder aangegeven dat een forum als toevoeging welkom zou zijn. Librarything als sociale catalogus is een forum en tevens een manier om trefwoorden aan titels toe te kennen.

2 opmerkingen:

  1. Onze catalogus heeft met de overgang naar BicatWise een grote verandering ondergaan. Gebruikers kunnen taggen, recencies achterlaten, vrienden worden met elkaar, etc. Dat lijkt me toch minder statisch dan het voorheen was. Een stap in de goede richting zijn we dus zeker wel gegaan, lijkt mij. Waarom zou een apart forum dan nog iets toevoegen?

    BeantwoordenVerwijderen