Mijn lijst met blogs

zondag 2 juni 2013

#Ding 20 Bibliotheek 2.0

Dit ding was weer veel leeswerk, van het ene artikel word je weer doorgelinkt naar het volgende. Wat schrijven sommige mensen veel en vaak. Op de blogs van bibliobloggers Jan Klerk en Edwin Mijnsbergen heb ik gezien dat zij (bijna) dagelijks actief zijn op hun weblog.
Van Anita van Lierop heb ik de samenvatting gelezen van "into a new world of librarianship". Een ding viel me op in dit stuk, nl. de vraag: komt de nieuwe technologie op een nieuwe of verbeterde manier tegemoet aan de behoeften van de gebruiker? Brengt deze de gebruikers bij elkaar op het gebied van informatie en ervaringen waarnaar zij op zoek zijn? Het zijn vooral de mensen die werken in de bibliotheek die hierop alert en actief moeten blijven en  met het bibliotheek 2.0 denken op de  behoeften van de gebruikers moeten ingaan.

Wel mooi om te zien dat er wereldwijd met elkaar gedaan wordt gediscussiƫerd in Open Library. Ik zag net dat Marina en Margot zich hebben ingeschreven bij Open Bibliotheken en heb dit ook gedaan. Nu is er nog meer te lezen dus op Open Bibliotheken (bibliotheek20.ning.com).
Wat me bij het lezen van de diverse artikelen opvalt is dat bibliotheek 2.0 vooral samenwerkend, publieksvriendelijk en gastvrij moet zijn. Wat nu dus al fysiek zo is.  Op de website van bibliotheek Vlissingen hebben ze dizzie.nl, een digitale variant van romanadvies. Dit lijkt mij een hele zinvolle aanvulling op onze website.

1 opmerking:

  1. Werkt dat beter dan het advies wat nu in Bicat zit? Die geeft af en toe erg vreemde tips... De romanadvies ding van bibliotheek.nl trouwens ook.

    BeantwoordenVerwijderen